Stats Of Hits
1p


Sok-sok nyugodt, gondtalan év után, amikor még nem volt semmi baja az első ablakokat működtető kapcsolónak észrevettem, hogy nem mindig engedelmeskedett az ablak, a kapcsoló "utasításának".

Ez a jelenség egyre sűrűbbé vált az idő múlásával, aztán egyszer csak nem tudtam felfelé mozgatni az ablakot, csak lefelé.

Mondom magamban, ennek már a fele sem tréfa és óvatosan nekiestem és szétszedtem a kapcsolót.

A következő látvány fogadott belül:


001

A kapcsoló érintkezői be voltak kormolódva.


Elmondom, hogy az érintkezők mitől és miért lettek ilyenek, amilyenek és hogy egy alapos tisztítás után hogyan lehet elejét venni, hogy legközelebb ismét ilyenek legyenek a kapcsoló érintkezői.


Azt tudnunk kell, de gondolom, ezt mindenki tudja, hogy a gépsárkány +12V
egyenfeszültséggel (egyenárammal) működik alapvetően.

Ebből a mondatból az egyenárammal való működés a legfontosabb.

Tehát, miért van, mitől ilyen kormosak az érintkezők, mitől égnek be?


Az érintkezőket nem a rajta átfolyó áram égeti be és nem is a nyomógomb zárásakor keletkezik a szikraeső amitől évek múltán az érintkező olyan lesz, mint amit a képen látni, hanem ...

hanem az induktív terhelést (ablak motor) használó, egyenáramról működtetett áramkör megszakítása, a kapcsológomb elengedésekor.



És akkor most következzen segítségül egy kis fizika:


Az induktív terhelések, fogyasztók, mint az egyenáramú ablak felhúzó motorok is, egyik sajátossága, hogy ellenállnak a rajtuk keresztül folyó áram változásának. Amikor kikapcsolunk egy ilyen fogyasztót, elengedjük a gombot a kikapcsolás előtti áramot igyekszik fenntartani, amit úgy igyekszik elérni, hogy a kapcsoló érintkezőin ennek az áramnak fenntartásához szükséges feszültséget indukál. Az ehhez szükséges energiát a benne, még a működéskor felépült mágneses mező lebontásából nyeri. A mágneses mező mindenképpen "leépül", a kapcsoló már éppen nyíló érintkezőin tehát addig nő az indukciós feszültség, ameddig annak hatására áram kezd folyni, ha másképp nem megy, akkor a feszültséglökés eléri akár a több ezer voltot is, hogy ezzel áthúzzon a már nyitott nyomógomb érintkezői között, vagyis ekkor keletkező szikra égeti be az érintkezőket. Így keletkezik a szikra a gépjármű motorjában működő 4db gyújtógyertyánál is, csak ezeknek elektródái kifejezetten olyan fémből vannak amik bírják is ezt a megterhelést, ami ugye a gyújtógyertyáknál kifejezetten hasznos, a kapcsoló viszont beég tőle. A kapcsoló érintkezőin létrejövő felületi roncsolódás egy idő után ellenállás növekedést okoz és a érintkező nem kapcsol rendesen, vagy már egyáltalán.



Mit tehetünk? ...

 
Magával a jelenséggel semmit az simán csak van és lesz ezután is.
 
Viszont azt el tudjuk érni, hogy ez a nem kicsi energia ne a kapcsoló érintkezőin távozzon.
 
Van egy "egyszerű" elektromikai alkatrész, amelynek a neve: KÉTIRÁNYÚ TRANZIENS SZUPRESSZOR.
 
Ennek alkalmazásával megszüntethető a szikraeső és ezáltal az érintkezők beégése, tönkremenetele is.

Ebből a 1N4001 dióda méretű alkatrészből 2db kell az IGNIS.hez mivel 2db motorunk van.


002

P6KE18CA

Ez az alkatrész úgy működik, hogy egy rá jellemző feszültség felett a két kivezetése között vezet, alatta pedig az ellenállása végtelen, mintha ott sem lenne. Értékét úgy kell megválasztani, hogy nagyobb legyen, mint ami az üzemi feszültség, én 18V-osat választottam (P6KE18CA), az árára nem emlékszem, de jóval 100.- forint alatt van és a LOMEX-ben vettem anno. Az alkatrészt a motor vezetékeire, kapcsaira raktam melynek színei : zöld és piros, A bekötés iránya mindegy, mert az alkalmazott tranziens szupresszor kétirányú.

Tökéletesen működik ...



4p



2p                    3p