Stats Of Hits
1p


Egy kedves IGNIS -es CARtárs, azt kérdezte tőlem minap e-mailben, hogy hogyan lehetne elnémítani a műszercsoportban lévő pittyegő hangot, amikor megáll valhol, leállítja a gépsárkányt és kinytja avezető oldali első ajtót, mert ez őt zavarja és még az sem érdekli, hogy ha véletlenül égve marad a világítás, hiszen ilyenkor a lámpákra sem figyelmeztet majd ugyan ezen csipogó.

Felhívnám mindenki figyelmét, hogy a csipogó kiiktatásával elveszti  az IGNIS azon jó tulajdonságát, hogy felkapcsolt világítás esetén, álló motornál, nyitott vezető ajtónál folyamatosan sípol, figyelmeztetve a vezetőt, hogy kapcsolja le, ne hagyja égve a világítást!

Először is meg kellett keresni azt a pontot, ahol ezt meg lehet csinálni. Ez a műszercsoprt egyik csatlakozójánál van, ezért lebontottam a műanyag borítást és kiemeltem a műszeregységet a helyéről.

01j          03j


05j          07j


08j

Több lehetőség is létezik a "probléma" megoldására, most lássuk az egyik, kicsit barátibb megoldást. Ennél a megoldásnál, alphelyzetben K2 kapcsoló, utólag beépített bármilyen egy záró érintkezős kis kapcsoló (itt nem folyik nagy áram, csak jelzés van a műszercsoportnak az ajtótól, hogy nyitva, illetve zárva van-e ?) is lehet, ez zárva van, viszont Rel1 kapcsolója nyitva.

1g

Ilyenkor nem fog csipogni a leállított motor mellett, levett gyújtás mellett, nyitott vezető ajtónál a műszeregység, hiszen a Rel1 relé érintkezője nyitva van és nem engedi az "ajtó nyitva" jelet a műszeregységhez.

Most jön az, hogy mik ezek az utólagosan beépített alkatrészek és minek vannak egyáltalán.

Azért csináltam meg így a kapcsolást és nem csak simán a K2 kapcsolóval kapcsolgatom, hogy sípoljon, vagy ne sípoljonjon, hogy ha fel van kapcsolva a világítás (ezt érzi a Rel1, behúz és zárja az érintkezőjét), akkor nem fog csipogni, de figyelmeztet nyitott ajtónál a világítás égve felejtésére is.

Ugyanekkor lekapcsolt világításnál nem fog pittyegni rádió hallgatás közben.

Természetesen, felkapcsolt világításnál is van lehetőség arra, hogy leállított motor, levett gyújtás, nyitott vezető ajtó mellett rádió hallgatás közben ne sípoljon a műszeregység, ilyenkor K2 kapcsolót átbillentve nyitjuk a zárt kapcsolót és már nem is sípol.

Csak ilyenkor nem jelzi a felkapcsolt világítást sem!!!
Ez nappal, felkapcsolt világításnál lehet kellemetlen, ha állunk, hallgatjuk a rádiót, majd kiszállunk az IGNIS-ből és a világítás égve marad véletlenül (AKKUMULÁTOR LEMERÜLHET)!!!

Tehát mindenki ennek tudatában kapcsolja ki a K2 kapcsolót!!!

Rakok fel néhány képet a K2 kapcsoló és a Rel1 reléhez kihozott két szál vezeték kialakításáról és persze a műszeregység csatlakozójáról és a 2. érintkezőről is amire szükségünk van az átalakításhoz.

09j     11j

Itt látható a G21-es csatlakozó, amelyből egy vékony fekete/sárga vezeték jön ki, ez kell nekünk, erre lesz szükségünk, ezt kell megszakítani, ide kell majd beépíteni sorba a Rel1 relé kapcsolójának érintkezőit, a K2 kapcsoló érintkezőivel.

12j          13j

A fekete/sárga vezetéket nem közvetlenül a csatlakozó 2. érintkezőjének tövénél vágtam le, hanem kb. 6cm után, hogy legyen hely a kényelmesen kivitelezhető forrasztáshoz.

15j          17j

Ezután a csatlakozót visszadugtam a helyére. A két kivezetett vezetékre fel kell rakni a kapcsolót és a relét szép sorba a relét egy pici műanyag dobozba be kell rakni, de még előtte a világításkacsoló 4. érintkezőjén lévő fehér kábeltől el kell hozni egy szál vezetéket a reléhez. A relé behúzó tekrcsével párhuzamosan kell rakni egy diódát a kapcsolási rajzon látható módon. A relé behúzó tekercsének másik lábát testre kell kötni. Na ezután már jöhet a dobozba illesztés és a doboz biztos helyre, fixen rögzítése. A K2 kapcsolót teheted a műszerfal alá, vagy akár a műszerfalba, attól függően milyen sűrűn akarod majd használni.

Én a K2 zárt állapotát támogatom inkább, én így fogom használni, ekkor lekapcsolt lámpa mellett,  motor leállítás után, nyitott vezető ajtónál lehet úgy hallgatni a rádiót, hogy közben nem csipog folyamatosan a műszeregység.

Miután 2x is ellenőriztem (ez nagyon fontos), hogy minden a rajz szerint készült el, csak ezután próbáltam ki. A műszeregységet is visszaraktam, rögzítettem és a műanyag borításokat is a helyére raktam, majd ezeket is rögzítettem.

...és nem csipog...



4p



2p                    3p