A gyári kábelezés utólagos pótlása GC, GL és GLX felszereltségü IGNIS -ek esetében!
Miután
át lett alakítva az IGNIS világításkapcsolója és bele lett építve az
első ködlámpa nyomógombja, hozzáfogtam az első ködlámpa beépítéséhez.
Vásároltam egy utángyártott ködlámpát (14500.- forint), először ezt vettem szemügyre.
A lámpák első ránézésre is tetszetős darabok voltak, de mint mindenhol itt is a méret a lényeg.
Ezután
két megoldás közül választhattam, amikor a helyére akartam rakni a
lámpatesteket, egyik az amikor leszedem a teljes lökhárítót. A másik
megoldás, - én ezt választottam - amikor csak a kerékjáratban lévő
doblemezt tartó patentokat vettem ki és a doblemezt hátrahúzva, persze
a kereket kifordítva, csavartam ki a fekete takaró műanyag
csavarjait , szám szerint kétszer 3db-ot és a helyére
beillesztettem a lámpatesteket, amik teljesen passzoltak az előre
kiképzett helyre, majd becsavaroztam őket a helyükre. Ha te is ezt a második megoldást választanád, jó ha tudod, hogy ehhez a mutatványhoz marokcsavarhúzó és nőgyógyász kéz kell :)
Ezután a patentokat nem raktam vissza a helyükre, ez a munkafolyamat még ráért.
Suzuki bontóba vásároltam relét a ködlámpához 800.- forintért és 15A-es kék színű biztosítékot.
Ezeken
kívül szükségem volt még csatlakozó sarukra (különböző méretűekre) és
vezetékekre. A sarukat autósboltban vásároltam, vezetékem volt itthon.
Most a motortérben lévő kisebbik biztosítékdoboz következett. Ebben foglal majd helyet ugyanis az első ködlámpának a reléje és a hozzá tartozó biztosíték is.
Ezután elkezdtem beépíteni a dolgokat a helyükre:
Először is áramtalanítottam az IGNIS -t. leszedtem a negatív akkumulátor sarut az akkumulátorról.
Ez nagyon fontos dolog, mert az elektromos hálózathoz csak ezután szabad nyúlni!
Ehhez
csak azután fogtam hozzá, miután meggyőződtem arról, hogy megvan a
gyári Blaupunkt rádió pici papírja, amin rajta van a rádió CODE -ja,
mert az akkumulátor saru visszarakása és a rádió bekapcsolása után
kérni fogja a rádió!
Mivel az IGNIS -ekben nincs előkészítve a ködlámpa helye (kábelek, relé, biztosíték stb, ezt mind pótolni kell a beépítésnél.
Készítettem egy kapcsolási rajzot, hogy mit hova kell tenni és mit, mivel kell összekötni.
Az
összes piros nyilacskával jelölt vezetéket neked kell utólag beépíteni,
azért, mert a gyárban kölcséghatékonyság címszóval ezeket nem építették
be sajnos.
Következzen
15A-es (kék) biztosíték (a rajzon bekarikázott 1 -essel van jelölve),
ennek a +12V-ra menő lába be van kötve gyárilag, nem kell foglalkozni
vele.
A
másik lábát egy kis saruval indulva egy vékonyabb vezetékkel a relé
4-es lábára (ez csak vezérlő jel) és egy vastag, 1,5
négyzetmilliméteres vezetékkel a relé 1-es lábára (ez a kapcsolt +12V,
ezen folyik az első ködlámpák árama majd) kötöttem, természetesen itt
is sarukat használva. Ez a két vezeték a rajzon szürke színnel van
jelölve.
Ezután
a kocsiszekrényben megkerestem ezt a csatlakozót. Meg is találtam a
kormányoszlop mellett kicsit balra, a műszerfal alatt.
A
csatlakozópár egy konzolra felszerelve ott figyelt. Ezen a konzolon
több csatlakozó is megtalálható, de ez kék színű és kétszer 11db
vezeték megy hozzá. Megkerestem azt a kettő vezetéket, amelyikre nekem
szükségem volt. Ezek a csatlakozó szélétől, a második helyen voltak
egymással szemben.
A
10-es lábára menő vezeték sárga színű és fekete csík van rajta.
Megblankoltam a vezetéket és egy másik vezetéket forrasztottam hozzá
(nem kell vastag legyen, csak jel vezeték) és ezután jól leszigeteltem.
Ezt a vezetéket a homlokfalon lévő gumidugón keresztűl dugva kivezettem
a motortérbe, majd a relé 3-as lábára rögzítettem egy saruval.
Ugyanezt
megtettem a csatlakozó 21-es lábára menő vezetékkel is (ez a vezeték
világoszöld), de ezt a relé 2-es lábához vittem. Erre is raktam sarut,
de ebbe a saruba beleraktam még két vastag (1,5 négyzetmilliméteres)
vezetéket is. Ezen a vezetéken (a rajzon világoszöld) kapják majd az
első ködlámpák a kapcsolt +12V-ot.
Miután ezzel is megvoltam,
bandázsszalaggal betekertem az általam behúzott két vezetéket ami a
műszerfal alól a motortérbe megy a homlokfalban (tűzfalban) lévő
gumidugón keresztűl.
A már beépített, utángyártott ködlámpa
csatlakozójának érintkezői közül a testelést hozzákötöttem mindkét
oldalon a kocsiszekrényhez vastag, 1,5 négyzetmilliméteres vezetékkel
(a rajzon feketével van jelölve) a végén szemes saruval (ez megy a
földelő csavarok alá).
A beépített relé 2-es lábáról, a saruból
jövő két vastag kábelt (a rajzon világoszöld) elvittem a ködlámpákhoz
és csatlakoztattam a ködlámpa csatlakozójának másik érintkezőjéhez.
Miután mindennel elkészültem, ellenőriztem a bekötéseket, hogy a rajz szerint készült-e el a kivitelezés.
Ezt te is tedd majd meg (akár kétszer is megteheted), ez nagyon fontos dolog!
Amikor
mindent rendben találtam a bandázsszalaggal betekertem az első
ködlámpához menő vezetékeket is, majd rögzítettem, hogy ne mozogjon a
motortérben szabadon.
Visszaraktam az akkumulátor saruját és kipróbáltam az első ködlámpanyomógomb működését.
... és lőn világosság ...
Miután láttam, hogy minden rendeltetésszerűen működik, visszaraktam a kerékdobban lévő takarólemez műanyag patentjait is.
Ezzel el is készült a beépítés!
Ha úgy döntesz te is esetleg netán, hogy neked is kell ilyen az IGNIS -edbe, nyugodtan állj neki, az eredmény garantált!
De, ha mégsem mersz nekikezdeni, vagy valahol útközben elakadnál, vagy nem értesz ennyire az elektronikához,
írj nekem egy e-mailt bátran és segítek neked!