Sok-sok nyugodt, gondtalan év után, amikor még nem volt semmi baja az első ablakokat működtető   kapcsolónak észrevettem, hogy nem mindig engedelmeskedett az ablak, a kapcsoló "utasításainak".    Ez a jelenség egyre sűrűbbé vált az idő múlásával, aztán egyszer csak nem tudtam felfelé mozgatni az   ablakot, csak lefelé. Mondom magamban, ennek már a fele sem tréfa és óvatosan nekiestem és kiszedtem, azután  szétszedtem a kapcsolókat.  A kóvetkező látvány fogadott engem:   - a kapcsolók érintkezői belülről be voltak kormolódva.  Elmondom, hogy az érintkezők mitől és miért lettek ilyenek, amilyenek és hogy egy alapos tisztítás után   hogyan lehet elejét venni, hogy legközelebb ismét ilyenek legyenek a kapcsoló érintkezői.  Azt tudnunk kell, de gondolom, ezt mindenki tudja, hogy a gépsárkány +12V egyenfeszültséggel   (egyenárammal) működik alapvetően.    Ebből a mondatból az egyenárammal való működés a legfontosabb.  Tehát, miért van, mitől ilyen  kormosak az érintkezők, mitől égnek be?    Az érintkezőket nem a rajta átfolyó áram égeti be és nem is a nyomógomb zárásakor  keletkezik a  szikraeső amitől évek múltán az érintkező olyan lesz, mint amit a képen  látni, hanem ...  hanem az induktív terhelést (ablak motor) használó, egyenáramról  működtetett áramkör megszakítása, a  kapcsológomb elengedésekor.  És akkor most következzen segítségűl egy kis fizika:  Az induktív terhelések, fogyasztók, mint az egyenáramú ablak felhúzó motorok is, egyik sajátossága,   hogy ellenállnak a rajtuk keresztül folyó áram változásának. Amikor kikapcsolunk egy ilyen fogyasztót,   elengedjük a gombot a kikapcsolás előtti áramot igyekszik fenntartani, amit úgy igyekszik elérni, hogy a   kapcsoló érintkezőin ennek az áramnak fenntartásához szükséges feszültséget indukál. Az ehhez   szükséges energiát a benne, még a működéskor felépült mágneses mező lebontásából nyeri. A   mágneses mező mindenképpen "leépül", a kapcsoló már éppen nyíló érintkezőin tehát addig nő az   indukciós feszültség, ameddig annak hatására áram kezd folyni, ha másképp nem megy, akkor a   feszültséglökés eléri akár a több ezer voltot is, hogy ezzel áthúzzon a már nyitott nyomógomb érintkezői   között, vagyis ekkor keletkező szikra égeti be az érintkezőket. Így keletkezik a szikra a gépjármű   motorjában működő 4db gyújtógyertyánál is, csak ezeknek elektródái kifejezetten olyan fémből vannak   amik bírják is ezt a megterhelést, ami ugye a gyújtógyertyáknál kifejezetten hasznos, a kapcsoló viszont   beég tőle. A kapcsoló érintkezőin létrejövő felületi roncsolódás egy idő után ellenállás növekedést okoz  és  a érintkező nem kapcsol rendesen, vagy már egyáltalán.  Mit tehetünk? ...    Magával a jelenséggel semmit az simán csak van és lesz ezután is.      Viszont azt el tudjuk érni, hogy ez a nem kicsi energia ne a kapcsoló érintkezőin távozzon.      Van egy "egyszerű" elektromikai alkatrész, amelynek a neve: KÉTIRÁNYÚ TRANZIENS   SZUPRESSZOR.    Ennek alkalmazásával megszüntethető a szikraeső és ezáltal az érintkezők beégése, tönkremenetele is.   Ebből a 1N4001 dióda méretű alkatrészből 2db kell az IGNIS-hez, mivel 2db ablak mozgató motorunk  van.  Ezek az alkatrészek a kétirányú tranziens  szupresszorok: P6KE18CA  Ez az alkatrész úgy működik, hogy egy rá jellemző feszültség felett a két kivezetése között vezet, alatta   pedig az ellenállása végtelen, mintha ott sem lenne.   Értékét úgy kell megválasztani, hogy nagyobb  legyen, mint ami az üzemi feszültség, én 18V-osat  választottam (P6KE18CA), az árára nem emlékszem,  de jóval 100.- forint alatt van és a LOMEX-ben  vettem (lomex.hu) anno.   Az alkatrészt a motor  vezetékeire, kapcsaira raktam melynek színei : zöld és piros.   A bekötés iránya mindegy, mert az  alkalmazott tranziens szupresszor kétirányú.  Tökéletesen működik  és most már soha nem fog megismétlődni a beégése a kapcsolóknak ...