Egy kedves IGNIS -es CARtárs, azt kérdezte tőlem minap e-mailben, hogy hogyan lehetne elnémítani a
műszercsoportban lévő pittyegő hangot, amikor megáll valhol, leállítja a gépsárkányt és kinytja a vezető
oldali első ajtót, mert ez őt zavarja és még az sem érdekli, hogy ha véletlenül égve marad a világítás,
hiszen ilyenkor a lámpákra sem figyelmeztet majd a csipogó.
Felhívnám mindenki figyelmét, hogy a csipogó kiiktatásával elveszti az IGNIS azon jó tulajdonságát,
hogy felkapcsolt világítás esetén, álló motornál, nyitott vezető ajtónál, folyamatosan sípol, figyelmeztetve
a vezetőt, hogy kapcsolja le, ne hagyja égve a világítást!
Először is meg kellett keresni azt a pontot, ahol ezt meg lehet csinálni. Ez a műszercsoprt egyik
csatlakozójánál van, ezért lebontottam a műanyag borítást és kiemeltem a műszeregységet a helyéről.
- A piros körökkel jelölt helyekről ki kell
csavarni a csavarokat.
- A piros nyilacskával jelölt csatlakozó
kell majd a probléma megoldásához.
Több lehetőség is létezik a "probléma" megoldására, most lássuk az egyik, kicsit barátibb megoldást.
Ennél a megoldásnál, alphelyzetben K2 kapcsoló, utólag beépített bármilyen egy záró érintkezős kis
kapcsoló (itt nem folyik nagy áram, csak jelzés van a műszercsoportnak az ajtótól, hogy nyitva, illetve
zárva van-e ?) is lehet, ez zárva van, viszont Rel1 kapcsolója nyitva.
- Ilyenkor nem fog csipogni a leállított
motor mellett, levett gyújtás mellett,
nyitott vezető ajtónál a műszeregység,
hiszen a Rel1 relé érintkezője nyitva
van és nem engedi az "ajtó nyitva" jelet
a műszeregységhez.
- Most jön az, hogy mik ezek az
utólagosan beépített alkatrészek és
minek vannak egyáltalán.
- Azért csináltam meg így a kapcsolást
és nem csak simán a K2 kapcsolóval
kapcsolgatom, hogy sípoljon, vagy ne
sípoljonjon, hogy ha fel van kapcsolva
a világítás (ezt érzi a Rel1, behúz és
zárja az érintkezőjét), akkor nem fog
csipogni, de figyelmeztet nyitott ajtónál
a világítás égve felejtésére is.
- Ugyanekkor lekapcsolt világításnál nem fog pittyegni rádió hallgatás közben.
- Természetesen, felkapcsolt világításnál is van lehetőség arra, hogy leállított motor, levett gyújtás, nyitott
vezető ajtó mellett rádió hallgatás közben ne sípoljon a műszeregység, ilyenkor K2 kapcsolót átbillentve
nyitjuk a zárt kapcsolót és már nem is sípol.
Csak ilyenkor nem jelzi a felkapcsolt világítást sem!!!
Ez nappal, felkapcsolt világításnál lehet kellemetlen, ha állunk, hallgatjuk a rádiót, majd kiszállunk az
IGNIS-ből és a világítás égve marad véletlenül (AKKUMULÁTOR LEMERÜLHET)!!!
Tehát mindenki ennek tudatában kapcsolja ki a K2 kapcsolót!!!
Rakok fel néhány képet a K2 kapcsoló és a Rel1 reléhez kihozott két szál vezeték kialakításáról és
persze a műszeregység csatlakozójáról és a 2. érintkezőről is amire szükségünk van az átalakításhoz.
- Itt látható a G21-es csatlakozó,
amelyből egy vékony fekete/sárga
vezeték jön ki, ez kell nekünk, erre lesz
szükségünk, ezt kell megszakítani, ide
kell majd beépíteni sorba a Rel1 relé
kapcsolójának érintkezőit, a K2
kapcsoló érintkezőivel.
- A fekete/sárga vezetéket nem
közvetlenül a csatlakozó 2.
érintkezőjének tövénél vágtam le,
hanem kb. 6cm után, hogy legyen hely
a kényelmesen kivitelezhető
forrasztáshoz.
Ezután a csatlakozót visszadugtam a helyére. A két kivezetett vezetékre fel kell rakni a kapcsolót és a
relét szép sorba a relét egy pici műanyag dobozba be kell rakni, de még előtte a világításkacsoló 4.
érintkezőjén lévő fehér kábeltől el kell hozni egy szál vezetéket a reléhez. A relé behúzó tekrcsével
párhuzamosan kell rakni egy diódát a kapcsolási rajzon látható módon. A relé behúzó tekercsének másik
lábát testre kell kötni. Na ezután már jöhet a dobozba illesztés és a doboz biztos helyre, fixen rögzítése.
A K2 kapcsolót teheted a műszerfal alá, vagy akár a műszerfalba, attól függően milyen sűrűn akarod
majd használni.
Én a K2 zárt állapotát támogatom inkább, én így fogom használni, ekkor lekapcsolt lámpa mellett, motor
leállítás után, nyitott vezető ajtónál lehet úgy hallgatni a rádiót, hogy közben nem csipog folyamatosan a
műszeregység.
Miután 2x is ellenőriztem (ez nagyon fontos), hogy minden a rajz szerint készült el, csak ezután
próbáltam ki. A műszeregységet is visszaraktam, rögzítettem és a műanyag borításokat is a helyére
raktam, majd ezeket is rögzítettem.
...és nem csipog...