Ha azt veszed észre, hogy a fűtőventilátor csak a 4-es fokozatban hajlandó működni, más
fokozatokban viszont nem, akkor több mint valószínű, hogy a ventilátor előtét ellenállása hibásodott meg.
Az előtét ellenállás a műszerfal alatt, középen, a fűtőventilátor mellett található.
Ha eltávolítjuk az előtét ellenállás házát, láthatjuk a feltekert huzal ellenállásokat és látszódik két
elektróda, ami elvileg össze van forrasztva (ez egy hőbiztosíték), de miután hő hatására megolvadt rajtuk
a forrasztóón az érintkezők szétváltak, így megszakadt az áramkör és 3db áramkorlátozó huzal ellenállás
kiesett az áramkörből, csak a 4-es fokozaban műlödik a ventilátor ezután.
Azt gondolhatjuk esetleg, hogy össze kell forrasztani a szétvált két elektródát és minden megoldódik.
Valóban, ha ezt megcsináljuk és visszarakjuk az előtét ellenállást a helyére és bekapcsoljuk a
ventilátomotort, akkor fog működni a ventilátor mind a 4 fokozatban, azt hihetjük megcsináltuk, kész ,
de...
... de igazándiból nem, ezzel a hibát kiváltó okot nem szüntettük még meg.
Vajon mitől ment tönkre az előtét ellenállás, miért olvadt meg a hőbiztosíték.
Miért szakadt meg az áramkőr, ami az ellenálláshuzalokat tartalmazza.
Most következzen egy kis elektronika: Ha elindítjuk a motort, az elkezd forogni, ekkor valamekkora áram
folyik rajta keresztűl, de mivel sorba van kapcsolva a motor az áramkorlátozó előtétellenállással,
ellenállásokkal ugyanez az áram folyik át rajta, rajtuk.
Ha valami miatt elkezd a motor megszorulni a sokéves működéstől, egy idő után olyan meleg lesz az
előtét ellenállás házában, hogy a hőbiztosítékon a forrasztóón ismét meg fog olvadni és ismét csak a 4-es
fokozatban fog működni a ventilátormotor.
Az a gond, hogy a tizenéves Ignisben szerintem még sosem kented, olajoztad meg a fűtőventillátor
motorjának csapágyait (nagyon nehéz hozzáférni), ezért ez elkezdett beállni, vagyis szorulni a tengelye,
elkezdett egyre nagyobb áramot felvenni és ezáltal egyre nagyobb hőt disszipált el az előtét ellenállás.
A fűtőventilátormotor javításával, restaurálásával kell kezdeni szerintem, vagy egy jobb motor
vásárlásával és cseréjével, ha nem akarod, hogy ismét tönkremenjen az előtét ellenállás.