Ennek a komfort irányjelző elektronikának kifejlesztésével a Suzuki IGNIS és más egyéb Suzuki irányjelzője éppen úgy működik, mint néhány közép-felsőkategóriás autó irányjelzője, sőt egy kicsit még úgyabbul.
Amióta megvan a gépsárkány mindig is szerettem volna, ha az irányjelzője úgy működne, mint néhány “nagy” autónak. Vagyis, ha egy pillanatra valamelyik irányba megmozdítom az irányjelző bajuszkapcsolóját, de nem kapcsolom fel vagy le, villanjon hármat és utánna hagyja abba.
Mivel valamellyest értek az elektronikához és adott volt a feladat is, megkezdődött a gondolkodás és a végén megszületett ez a “kütyü”.
A mai világban a Mikrokontrollerek alkalmazása már nem számít szokatlan dolognak. A mikrokontroller valójában egy egychipes kis számítógép.
Tehát az elkészült áramköröm egy ilyen Mikrokontrollerre épül tulajdonképpen.
Na, de a sok szövegelés helyett inkább lássuk az áramkör működését:
- ha a bajuszkapcsolót megmozdítom felfelé egy pillanatra, de nem kapcsolom felfelé teljesen, a jobboldali irányjelző izzók hármat villannak, majd abbahagyják a villogást. Ez pont elég egy sávváltásra.
- ha a bajuszkapcsolót megmozdítom lefelé egy pillanatra, de nem kapcsolom lefelé teljesen, a baloldali irányjelző izzók hármat villannak, majd abbahagyják a villogást. Ez pont elég egy sávváltásra.
Ennyit tudnak álltalában a gyári elektronikák, de mivel én készítettem és programoztam az áramkört, én egy kicsit továbbmentem. (Szárnyalt a képzeletem.) :)
Az irányjelző bajuszkapcsoló végébe beépítettem egy pici gombot (a képen, a piros gomb), amivel megvalósítottam a “KÖSZÖNÖM” funkciót is.
De nézzük mi is ez valójában!
- “KÖSZÖNÖM” gomb. Ennek a pici piros gombnak a pillanatnyi megnyomásakor mindkét oldali irányjelző izzók hármat villannak, majd abbahagyják a villogást, pont úgy mint amikor a vészjelző bekapcsolásával megköszönöd például, amikor kiengednek, vagy a hasonló eseteket.
- Ugyanennek a nyomógombnak 1 másodpeces nyomvatartása, majd elengedése után, mindkét oldali irányjelző izzók folyamatosan villogni kezdenek. Pontosan úgy, mint amikor a vészjelző nyomógombját benyomod, persze anélkül, hogy ahhoz hozzáérnél.
- Ha ezt a piros kis gombot 2 másodpercig nyomod folyamatosan, akkor abbahagyja ezt a villogást.
Maga az elektronika a kormányoszlop mellett, a műanyag burkolatok védelmében kapott helyet.
Ha esetleg úgy gondolod, hogy a te gépsárkányodba is kell egy ilyen “kütyü”, ne habozz, keress meg nyugodtan E-mailen!
Sokan megkerestetek engem a Komfort Irányjelzővel kapcsolatban. Az első kérdés az volt, hogy más autóba is be lehet-e szerelni ezt az elektronikát vagy csak SUZUKI-kba?
A válaszom, hogy igen, majdnem minden autóba be lehet szerelni. Persze akad olyan is, amelyiknél csak némi átalakítás és ismételt programozás után lehet berakni, de megoldható a dolog!
Aztán persze sajna akadnak olyanok is, amibe nem lehet berakni, néhányatok bánatára!
Néhány autótípus a SUZUKI-n kívül a teljesség igénye nélkül, amelyikben már van ilyen elektronika beépítve:
OPEL ASTRA F, OPEL ASTRA G, OPEL ZAFIRA, OPEL VECTRA B, TOYOTA RAV4, TOYOTA CAMRY, TOYOTA CELICA 2005 GT, SKODA OCTAVIA
Ezek közül is pl. OPEL ASTRA G -ben már sok-sok darab.
Ha van rajz a kérdéses autóhoz könnyű eldönteni róla, hogy bele lehet-e rakni!
Ha már itt tarunk lássuk, hogy hogyan raktam be az áramkört egy IGNIS-be:
Először leszedtem a kormányrúd burkolatát.
Majd kipattintottam az oldalt lévő műanyag füleket.
Miután mind a két oldalon kitekertem a pici csavarokat,
eltávolítottam a kormányrúd burkolat tetejét.
A gyújáskulcs utáni részre...
a kormányrúdra erősitettem a
Komfort Irányjelző Elektronikát.
Majd a kábeleket a légzsák sárga kábele
alatt vezettem át a túlsó oldalra, ahol az
irányjelző kapcsoló is található.
Leszedtem a kapcsolót, a kábel végéről, ...
majd szétszedtem.
Kifúrtam a bajuszkapcsoló végét
és beillesztettem a nyomógombot a helyére,
majd beragasztottam.
Ezután bekábeleztem a kart. Átfúrtam néhány
helyen a merevítőket benne, hogy ki dudjam
vezetni a kábelt a belsejéből.
A kábel végére egy csatlakozót raktam,
az oldhatóság kedvéért.
Bekötöttem az összes kábelt a helyére ...
és visszaraktam a burkolatokat is.
Ennyi az egész!
Ezt a nyomógombot a Lomex Kft.-nél vettem.
A nyomógomb cikkszáma: 45-01-94
A gombsapka cikkszáma: 45-03-80